دوره های آموزشی ریگری واصول صحیح بستن بار Rigi training courses and the correct principles of closing the load

اعمالی که Rigger  باید انجام دهد :

  1. مکان ایستادن ریگر باید درست در دید اپراتور باشد.
  2. .مکان قرار گرفتن ریگر باید به نحوی باشد که در صورت رخ دادن اتفاق بتواند فرار کند.
  3. حتما از نحوه کار کردن با جرثتقیل و ظرفیت قلاب ها اطلاع کامل داشته باشد.
  4. بتواند خرابی های  کلیه قسمت های باربندی و سیم بکسل را تشخیص دهد.
  5. دارای قدرت تشخیص برای یافتن خرابی در کل بخش های باربندی و سیم بکسل باشد.
  6. مهارت لازم در باره ی انتخاب سیم بکسل ها  زنجیرها و هر نوع وسایل باربندی لازم با توجه وزن بار را داشته باشد.
  7. راه درست بستن بارهای متفاوت و قلاب زنی را بداند.
  8. اندازه پر کردن ظرف ها و دسته کردن مصالح و بسته بندی محصولات تولیدی را بداند
  9. علامت های ارتباطی با راننده را طبق استاندارد ها حتما بداند و زمان مناسب عمل کند.
  10. از محل قرار گرفتن کلید یا دسته برق جرثقیل در کارگاه اطلاع کامل داشته باشد در هنگام مواقع اضطراری برق را از شبکه قطع کند.
  11. انتخاب باردر بارگیری و باربندی نسبت به قطر و طول و برحسب وزن و وضعیت آن
  12. باید توانایی تشخیص بارهایی که برچسب ایمنی و کنترل ندارند را داشته باشد و این موضوع را به فرد سرپرست اطلاع دهد.
  13. حتما باید روی بخش اصلی بار یا ( شاسی – قاب – اسکلت فلزی ) سیم بکسل و زنجیر ها راببندد. 
  14. توجه داشته باشد که از سیم بکسل از تخته و لاستیک و منجیت برای بار هایی که گوشه تیز دارند استفاده کند.
  15. قبل از اینکه به اپراتور علامت دهد که بار را بلند کند کنترل نماید قطعه یا وسیله ای اضافی روی بار قرار نگرفته باشد .
  16. حتما قبل از علامت دادن به راننده برای بلند کردن بار چک کند که قطعه یا وسیله ای اضافی روی بار قرار نگرفته باشد .
  17.  حتما مواظبت کند که حین سیم بکسل اندازی و باربندی بارها خراب نشود یا شکل شان تغییری نکند.
  18.   تمام بارها را حداقل با دو سیم بکسل یا دو زنجیر باربندی کند. باربندی کردن کلیه بارها با حداقل دو سیم بکسل یا دو زنجیر.
  19. برای بهم نخوردن تعادل بار سیم بکسل رادر زیر قلاب به طور یک شکل ببندد این کار در مواقعی صورت می گیرد که فرد به ناچار وسط سیم بکسل رادر قلاب انداخته هرچند ایمن نیست
  20.  اگر خواست بارهای دارای حلقه بارگیری Eyebolt  را بردارد باید قلاب را درهمین حلقه بیاندازد  
  21.  هنگام آویزان کردن بار در قلاب مطمئن شود که بار جائی گیر نکرده و کاملا آزاد است.
  22. از گیر نکردن و کاملا رها بودن بار اطمینان حاصل کند بعد بار را در قلاب آویزان کند
  23. حتما قبل از این که به راننده علامت بدهد باید کارگران را از اطراف بار دور نماید.
  24.  بعد ازاطمینان از  محکم کردن اجسام بارگیری در لحظه اول علامت دهد تا راننده ۱۰ سانتیمتر بار را بالا ببرد و بعد علامت توقف داده تا اپراتور ترمزها را چک کند و  از وضعیت بار و تعادل آن مطمئن شود بعد اپراتور می‌تواند بار را تا ارتفاع مجازآن یعنی  ( ۵۰ سانتیمتر بالاتر از مرتفع ترین شئی در مسیر ) حمل کند. .
  25. از قرار دادن سیم بکسل و زنجیر ها را در یک شاخه ، درجرثقیلی که دارای قلاب دو طرفه است بپرهیزد

 اعمالی که ریگر Rigger نباید انجام دهد

  1. هرگز بار بیشتر از ظرفیت جرثقیل را نبندد.
  2. هرگز قلاب را به طرف حلقه های بارگیری نکشد یا هل ندهد.
  3. هرگز برای جا انداختن حلقه های سیم بکسل به دهانه قلاب به وسیله چکش ضربه نزند.
  4.  ایستادن روی بار  و استفاده از وزن خود برای متعادل کردن بار ممنوع است.
  5. برای متعادل کردن بار ،هرگز روی بارنایستد یا از وزن خود استفاده نکند.
  6. .هرگزبا دست بار را به سمت سمت بالا و پائین نکشد.
  7. بارگیری و تخلیه اتومبیل یا هر وسیله نقلیه دیگر در حالتی که راننده یا شخص دیگری داخل کابین با روی کفی آن باشد ممنوع است.
  8. زمانی که راننده یا شخص دیگری داخل کابین یا روی کفی آن باشد بارگیری و خالی کردن ماشین ممنوع می باشد.
  9. هیچگاه در حالت آویزان چک و بررسی بار را انجام ندهید.
  10. حتما مواد آتش زا را درون زنبیل مخصوصی گذاشته بعد با سیم بکسل و زنجیر بارگیری کنیددر غیر این صورت ممنوع می باشد.
  11. هرگز با قلاب جرثقیل بار کشیدن ،یدک کردن را انجام ندهید. 
  12. هرگز بار را از بالای سر سایر افراد عبور ندهید.
  13. حتما بار را با میله و طناب مهار کنید نه به کمک دست .

هدف دوره :  آشنایی با چگونگی انجام صحیح وظایف ریگر

محتوای دوره آموزشی : ریگر یا سیم بکسل انداز کیست و چه وظایفی دارد

علامت ده ( عامل ارتباط بین راننده و ریگر) کیست؟

وظایف، مسئولیت ها و نکات ایمنی ریگر

 مخاطرات استفاده از تجهیزات معیوب توسط ریگر ونکات ایمنی آنها

 تجهیزات حفاظت فردی (وسایل حفاظت فردی ریگر)

نکات راجع به عدم مهار و سقوط بار

موقعیت نامناسب ریگر

علائم هشدار دهنده

نکات مربوط به بررسی وضعیت جکهای تعادلی توسط ریگر

نکات مربوط به استفاده از رینگ و شگل و طناب مهار و … توسط ریگر

هماهنگی بین ریگر و اپراتور

مخاطبین دوره : مدیران و سرپرستان ایمنی و بهداشت HSE

کارشناسان ایمنی وبهداشت HSE

اپراتورهای جرثقیل های برجی (تاور کرین )، جرثقیل سقفی، متحرک و لیفتراک

ریگر و سیم بکسل انداز

منتظرتان هستیم

تماس با ما

mehrsaco110@gmail .com 

تماس با ما :

02144281736

02188503185

02144281826

02144205701

دورنگار: 02146899483

شهر قدس خیابان جمهوری پلاک ۲۰۲ طبقه ۴ واحد ۸

درباره ما

شرکت بازرسی فنی ارتقاء صنعت مهرسا

mehrsa industry technical inspection company
 

ما را بیابید

 

HELIX_NO_MODULE_OFFCANVAS