بازرسی تجهیزات باربرداری Inspection of loading equipment

اسلینگ ها:

  • اسلینگ ها درواقع حلقه ارتباطی بین بار و جرثقیل است.
  • منظور از اسلینگها :سیم بکسل(طناب فلزی) ، زنجیر و تسمه مصنوعی )بلت( یا مش فلزی می باشد.
  • هرگز از طناب های گیاهی،کنفی و نایلونی و مانیل برای باربرداری استفاده نکنید.

سیم بکسل

سیم بکسل از سه قسمت تشکیل شده است:

  • مفتول ها که همان استرندها را می سازند
  • استرندها بصورت مارپیچ دور یک هسته یا مغزی قرار می گیرند
  • هسته یا مغزی
  • مغزی: بخش اصلی سیم بکسل را مغزی می سازد. مغزی باید ازجنسی ساخته شود که قابلیت نگهداری استرندها را در شرایط های مختلف داشته باشد. باید در نظر داشت که موادی که در ساختمان مغزی بکار میرود از الیاف گیاهی، مصنوعی و یا فولاد باشند. لازم به ذکر است که مغزی فولادی خود یک استرند مستقل به حساب می آید.
  • نقش مغزی عبارتست از:
  • تقسیم کردن یکسان تنش ناشی از استرندهای اطراف به دور خود.
  • جلوگیری کردن از ارتباط بین استرندها با یکدیگر که خود موجب افزایش فشار درونی و افزایش سفتی میشود.
  • چون مغزی سیم بکسل، ضربه ها و شوک ناگهانی وارد بر سیم بکسل و روغن را درون خود جذب می کند ،داخل سیم بکسل را همواره روغن کاری میکند.
  • ستون اصلی سیم بکسل مغزی است.
  • از جمله امری که نقش مهمی در ازدیاد عمر بهینه سیم بکسل دارد،استفاده روغن مناسب و برنامه منظم روغنکاری است.
  • نامگذاری سیم بکسل:
  • طبق تعداد استرند ها در سیم بکسل
  • طبق تعداد مفتول ها دراسترند
  • طبق ساختار سیم بکسل یا ترتیب هندسی مفتول ها در سیم بکسل
  • سیم بکسل ۱۹*۶ یعنی ۶ استرند و ۱۹ مفتول
  • سیم بکسل ۳۷*۶ یعنی ۶ استرند و ۳۷ مفتول

سه دلیل موثر در کاهش ایمنی سیم بکسل ها:

  • ساییدگی
  • خم شدگی
  • له شدگی

درابتدا باید نقاطی که دارای بیشترین تعداد مفتول شکسته است را بیابیم.در این کار، باید کل طول سیم بکسل را بازبینی دقیق کرد. ولی اگر سطح سیم بکسل آغشته به روغن و آلودگی آغشته باشد باید قبل از بررسی کاملا تمیز شود.

در خصوص سیم بکسل های نازک، شکستگی مفتول ها در استرند با خم کردن و باز و بسته کردن سیم بکسل در نقاط مختلف، قابل تشخیص است.

زنجیر:

از معروف ترین انواع اسلینگ ،زنجیر را می توان نام برد که با توجه به توانایی شکل گیری و مقاومت در برابر کشش، سایش و حرارت زیاد، کاربرد زیادی در جابجایی اجسام دارد..

زنجیرها در انواع مختلف ساخته می شوند و معمولا بر پایه تعداد ساقه ها( Leg ) و نوع اجزا طبقه بندی میشوند.

تقسیم بندی زنجیر بر اساس ۳ مشخصه:

نوع ساختمان زنجیر:

S : به معنی تک ساق single leg sling

SB : به معنی بسکتی یا سبدی single basket

D : دو ساق double leg sling

DB : دو بسکتی double basket

T : سه ساق tripe leg sling

SE : بسکی نقاله ای single endless basket

Q : چهار ساق quadruple leg sling

DE : دو بسکت نقاله ای double endless basket

C : تک ساق با حلقه اتصالی در هر انتها

میزان بار مجاز یا استاندارد( SWL/WLL):

بیشترین بار دینامیک یا استاتیک بر حسب پوند یا کیلوگرم که به شکل نیروی تنشی مستقیم بر طول مشخص، مستقیم و صدمه ندیده زنجیر وارد می شود تا ظرفیت آن بررسی شود.

طبقه بندی زنجیر باربرداری:

  • زنجیرباربرداری فولادی نرم با نشان L
  • زنجیر باربرداری با فولاد آب دیده با نشان P
  • زنجیر باربرداری با فولاد آب دیده با مقاومت بالا : T,8,800,A, 80, PWB, CM , HA 800
  • زنجیر باربرداری با فولاد آب دیده با مقاومت بسیار بالا : ۱۰۰, VOR10
  • زنجیرهای باربرداری با فولاد آب دیده با مقاومت بالا (با گرید ۸۰ و ۱۰۰) پرمصرف ترین نوع زنجیرها در عملیات باربرداری هستند. علامت T که روی زنجیرها حک میشود نشاندهنده پذیرش زنجیر توسط موسسه استاندارد ASTM است.
  • تسمه یا بلت:
  • چون نرمی نسبی و پهنای مناسب دارد صدمه کمتری به بارهایی که رنگ یا پولیش شده اند وارد می کند.
  • در جابجایی اجسام شکستنی نسبت به سیم بکسل و زنجیر مناسب ترند.
  • چون قابلیت انعطاف، شکل پذیری بالایی دارد به آسانی بار را مهار میکنند.
  • بدلیل زنگ نزدن، هیچ آسیب و لکه ای به اجزا پیش ساخته و تزئینی سنگی و بتنی وارد نمیکند.
  • از مهم ترین ویژگی بلت نارسا بودن آن است در محیط هایی که خطر برق گرفتگی وجود دارد. حین جابجایی بار کمترین میزان تاب خوردگی را ایجاد میکند.
  • قابلیت باز و بسته شدن آسانی به دلیل وزن کم دارد.
  • از نظر اقتصادی مناسب است.
  • بازرسی بلت:
  • یک برنامه بررسی عالی نه تنها شرایط کاری امن را برای کار با اینگونه تجهیزات آماده می کند، بلکه باعث زیادشدن طول عمر تجهیزات شده و هزینه های مربوط به تعمیر وخرابی و نگهداری را کم می کند.
  • توجه داشته باشید قبل از استفاده از بلت، تمام طول بلت از نظر نشانه های آسیب دیدگی باید مورد بررسی قرار گیرد. مراحل بازرسی:
  • بازرسی اولیه بلت :این بررسی توسط بازرس مجاز برای تمام بلتهای نو و تازه تعمیر صورت می گیرد.
  • بازرسی مکرربلت: هر روز قبل از انجام کار توسط کاربر انجام می شود.
  • بازرسی دوره ای بلت: توسط بازرس با تجربه و برطبق تعداد دفعات استفاده از بلت، شرایط عملیات و… انجام می شود. بررسی دوره ای دست کم سالی یکبار انجام میشود.

موارد ایمنی بلت:

  • توجه داشته باشید اگر بلتی بمدت شش ماه دائم در معرض نور مستقیم خورشید بود برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده باید چک شود.
  • قبل از شروع کاربررسی روزانه بلت توسط کاربر الزامی است.
  • بلت را مناسب با وزن بار، ابعاد بار، نحوه بستن و شرایط محیطی انتخاب کنید.
  • اگر بار به شکل خفتی(Choker) بسته شودبطول بلت و به اتصالات انتهایی بار آن توجه کنید.
  • اگر  بار با بلت به شکل بسکتی،بسته شود از تعادل بار برای جلوگیری از سرخوردن مطمئن شوید.
  • به هیچ وجه از بلت های گره خورده و تاب خورده استفاده نکنید.
  • بلت هایی که در سرمای زیاد یخ زده اند را در دمای اتاق قرار دهید تا یخ آنهاکم کم آب شده و قبل از کار به تایید بازرس برسد.
  • به منظورکوتاه کردن طول بلت آنرا هرگزگره نزنید.
  • بلت را از لبه تیز و برنده بار بلت را محافظت کنید.
  • زمانی که بار روی بلت قرار دارد، هرگز بلت را نکشید.
  • هرگز از بلت بیش از ظرفیت مجاز (SWL) استفاده نکنید.
  • از صدمه دیدن شیمیایی و مکانیکی بلت جلوگیری شود.
  • هرگزاز بلت هایی که به روغن و ترکیبات روغنی آغشته اند، استفاده نکنید.
  • برچسب مشخصات بلت و پلاک شناسایی آن را از مخدوش کردن محافظت نمایید.
  • بلت هایی که به آسیب دیدیگی مشکوک هستند، حتما به تایید بازرس برسانید.
  • در زمان پایین گذاشتن بار، زیر بار، صفحات چوبی یا فلزی قرار دهید. تا از آسیب دیدگی بلت جلوگیری شود.
  • به نکات ایمنی و هشدارهایی که به شکل برچسب توسط سازنده بیان شده توجه نمایید.
  • حتما باید حین باربری با بلت مطابق جدول بار استاندارد که در آن ظرفیت مجاز بلت در شکل های مختلف بستن بارذکر شده، عمل شود.

 

منتظرتان هستیم

تماس با ما

mehrsaco110@gmail .com 

تماس با ما :

02144281736

02188503185

02144281826

02144205701

دورنگار: 02146899483

شهر قدس خیابان جمهوری پلاک ۲۰۲ طبقه ۴ واحد ۸

درباره ما

شرکت بازرسی فنی ارتقاء صنعت مهرسا

mehrsa industry technical inspection company
 

ما را بیابید

 

HELIX_NO_MODULE_OFFCANVAS