بازرسی فنی جرثقیل های سقفی و دروازه ای طبق استاندارد Technical inspection of overhead and gate cranes according to standard ASME , DOE

بازرسی فنی جرثقیلهای سقفی – دروازه ایی - بازویی – مطابق با چک لیست واستاندارد بازرسی فنی گیربکس ها – اتصالات

همیشه انسان در تمام تاریخ در قصد آن بوده که کار آسان ترو تولید بالاتر داشته باشد.که این امر باماشینی شدن همه مرحله ها  به خصوص در حمل و نقل و جابجایی اجسام سنگین بیشتر بخش کار انجام شد.  

.امروزه باتوسعه یافتن صنعت نیاز به ماشین های بالابر زیاد شده .حال همه شرکت های صنعتی جهان تجهیزات وسایل بالابر را دارند که از مهم ترین و بسیار پرکاربردترین آن می توان جرثقیل الکتریکی پلی را نام برد.

از آنجایی که کار کردن با وسایل بالابر با جان آدمی ارتباط دارد،باید این وسایل را در سری تجهیزات پر خطر بگذاریم و حتما رواج برچک کردن انواع جرثقیل و تسلط براستاندارد کامل و کاردانی در بازرسی آن صورت بگیرد.

 

 

بخش های کلی جرثقیل متحرک

بخش های تغییر شکل پیدا کرده، ترک خورده و یا خورده شده در ساختار جرثقیل و کل بوم
پیچ و مهره های شل
قرقره ها و درام های ترک خورده یا ساییده شده
قطعات ساییده شده، ترک خورده یا تحریف شده مانند پین، بلبرینگ، شفت، چرخ دنده، غلطک و قفل دستگاه
ساییده شدن بیش از حد در سیستم های ترمز و سیستم کلاچ، لنت ها، چنگال ها و رچت ها
هر گونه عیب و عدم کار کرد مناسب در سیستم کمک اپراتوری
نبودعملکرد و منطبق با الزامات ایمنی بنزین، دیزل، برق یا سایر منابع نیرو
ساییده شدن زیاد چرخ دنده های زنجیره های درایو و کشش زنجیره ای بیش از حد
قلاب ترک خورده جرثقیل
عملکرد نادرست در حرکت فرمان، ترمز و قفل کردن وسایل
لاستیک های فرسوده یا صدمه دیده بیش از حد
شیلنگ هیدرولیک و پنوماتیک، اتصالات و لوله
مشاهده هر گونه نشتی در سطح شیلنگ انعطاف پذیر (flexible hose) یا اتصال آن با فلز و کوپلینگ.
کلفت شدن یا تغییر شکل ذاتی پوشش بیرونی شیلنگ هیدرولیک یا پنوماتیک.
نشتی در اتصالات مفصلی به طوری که نشود آن را با سفت کردن عادی یا روش های توصیه شده حذف کرد.
مشاهده ی ساییده شدن زیاد و یا خراش بر روی سطح بیرونی شیلنگ، لوله سفت و سخت یا اتصالات.

پمپ ها و موتورهای هیدرولیک و پنوماتیک جرثقیل متحرک (موبایل)

پیچ و مهره های شل یا اتصال دهنده ها
نشتی در مفاصل و اتصالات
صداهای غیر عادی یا لرزش
از بین رفتن سرعت عملیات
گرمای زیاد از حد مایع
از بین رفتن فشار

شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک جرثقیل متحرک

ترک در محفظه شیر
برگشت غلط spool به موقعیت خنثی
نشتی در spool یا اتصالات از جمله اتصالات مفصلی
به هم چسبیدن spool(sticking spool)
خراب شدن شیرهای تخلیه برای دستیابی به تنظیم فشار مناسب
 مشخص شدن فشارهای شیر تخلیه فشار توسط سازنده

سیلندر هیدرولیک و پنوماتیک جرثقیل موبایل

دیدن آثار  نشتی در پیستون (drifting caused by fluid leaking across the piston)
مشاهده اثرات نشتی که از آب بند rod (rod seals leakage)
نشتی در اتصالات جوش داده شده
بررسی میله های سیلندر (cylinder rods) ضخیم، پیچ خورده، یا دندانه دار
دندانه دار شدن یا بشکه ای شدن
Rod eyes های و اتصالات تغییر شکل یافته و یا شل شده
در صورتی که از ذرات لاستیکی در فیلتر هیدرولیک دیده شود  ، وجود این ذرات ممکن است نشان دهنده شیلنگ، حلقه “O” (o ring ) سایر ضایعات اجزاء باشد. تراشه های فلزی یا قطعه های روی فیلتر ممکن است وجود خطا در پمپ ها، موتورها یا سیلندر ها را نشان دهند. حتما قبل از انجام کار ، بررسی دقیق برای پیدا کردن منشأ مشکل اهمیت بسزایی دارد.

اگر جرثقیل موبایل برای مدت بیشتر از 6 ماه از سرویس خارج شده باشد حتما باید توسط تکنیسین ماهر و مجرب قبل از استفاده از دستگاه طبق تعهدات بازرسی ،بررسی کامل شود

همچنین جرثقیل های آماده به کار(standby crane)هم باید هر 6 ماه یک بار توسط فردی مجرب مورد بررسی مداوم قرار بگیرند

اما آن دسته از جرثقیل های متحرکی که در شرایط محیطی خوبی نیستند باید بیشتر مورد چک و بررسی قرار بگیرند.

 موارد چک و بررسی ایمنی جرثقیل موبایل و جرثقیل متحرک

  • از توضیحات سفارش شده توسط سازنده دستگاه باید برای استفاده از جک‌های تعادلی کمک گرفت.
  • معملا اگر جک‌های تعادلی به طور کامل باز باشند ،افزایش ضریب ایمنی در دستگاه داریم مگر این که سفارش سازنده دستگاه چیز دیگری باشد.
  • حتما از صحیح نصب شدن پین‌های نگهدارنده‌ی کفشک جک در جرثقیل دارای جک‌های تعادلی مکانیکی اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت در زمان انجام کار امکان جدا شدن کفشک از سیلندر وجود دارد.

هوک – وضعیت زنجیر- - عملکرد سوییچ ها – قطع کن –در صورت عدم عیوب و مغایرت و تست بار پس از  تایید نهایی در انجام بازرسی صدور گواهینامه سلامت برای دستگاه

 

جرثقیل های سقفی دوپل عمدتاً به دودسته ی   TOP Running و زیرآویز Underhung تقسیم می شوند.


جرثقیل های سقفی درسالن های نیروگاه ها، کارخانه های ذوب فولاد، سالن های تولید، سالن های مونتاژ، صنایع معدنی و بسیاری دیگر از صنایع مورداستفاده قرار گرفته و دارای ظرفیت های بالا تا حدود ۵۰۰ تن می باشند.

مکانیسم بالابری شامل مجموعه ای از درام، سیم بکسل، الکتروموتور ، گیربکس، ترمز، پولی، قلاب، یاتاقان وهوزینگ می باشد. این مجموعه طی مکانیسم هایی قابلیت جابه جا کردن باردر راستای قائم و درصفحه افق را به طور همزمان دارد .جرثقیل های سقفی از دو طریق کنترل و هدایت می شوند، یکی از اتاق کنترل (کابین اپراتور) و دیگری از طریق صفحه کنترل که بستگی به میزان استفاده از جرثقیل و ظرفیت آن دارد .

 

استانداردهای مرجع برای ساخت وبازرسی این نوع جرثقیل عبارت اند از:

ISO 8306/CMAA 70 /ISIRI 4379/ ASME B30.2/FEM/

BS 466 /DIN 15018

کلیه جرثقیلهای سقفی نو یا اصلاح و تعمیر شده باید قبل از اولین استفاده توسط بازرس ذیصلاح  مورد بازرسی قرار گرفته تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

 

منتظرتان هستیم

تماس با ما

mehrsaco110@gmail .com 

تماس با ما :

02144281736

02188503185

02144281826

02144205701

دورنگار: 02146899483

شهر قدس خیابان جمهوری پلاک ۲۰۲ طبقه ۴ واحد ۸

درباره ما

شرکت بازرسی فنی ارتقاء صنعت مهرسا

mehrsa industry technical inspection company
 

ما را بیابید

 

HELIX_NO_MODULE_OFFCANVAS