۵- قرقره های سیم بکسل تاورکرین
۶- سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم تاورکرین
۷- گیربکس تاورکرین
۸- بوم تاورکرین
۹- چارچوب A شکل تاورکرین
۱۰- پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم) تاورکرین
۱۱- سیم بکسل (طناب فلزی) تاورکرین
۱۲- سیستم های الکتریکی تاورکرین
۱۳- موتورهای الکتریکی تاورکرین
- باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
- عدم صدمه و کهنه گی در جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتوردر بررسی تاور کرین.
- . بررسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی
۱۴- بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب
- از چرخ های قسمت متحرک قلاب جرثقیل های برجی بررسی شود.
- بررسی جرثتقیل تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز
- امتحان دستگاه برای پیدا کردن ترک خوردگی در جرثتقیل تاور کرین
۱۵- چک کردن مجموعه ی قلاب جرثتقیل تاور کرین ازنظر تضمین مطابقت با مشخصات سازنده و ابعاد.
خطرات اصلی هنگام کار با جرثقیل های برجی (تاور کرین)
۱- ضعف ساختاری:داشتن نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و . . .
گاهی به دلیل باراضافه یا خوردگی فلز در قطعات ساختاری نقصی بوجود می آید که منجر به واژگونی جرثقیل های برجی(تاورکرین) می شود.
۲- گاهی به خاطر پایدار نبودن جرثتقیل برجی هنگام داشتن اضافه بار واژگونی جرثقیل صورت می گیرد.
نکات تاثیر گذار در واژگونی جرثقیل برجی:
- استفاده نادرست از وزنه های تعادلی در جرثقیل (تاور کرین (وزنه چه سبک و چه خیلی سنگین هر دوخطر دارند.
- عدم صحیح بستن پیچ و مهره های اتصال دهنده جرثقیل تاور کرین
- درست نصب نکردن تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین
- طراحی خیلی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین
۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)
۴- افتادن اشیاء (موقع برپایی یا جمع کردن جرثقیل برجی)
۵- افتادن افراد از ارتفاع (موقع برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)
۶- گاهی اشکال در بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق که راننده انجام می دهد باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.
موارد ایمنی جرثقیل های برجی (جرثقیل تاورکرین )
• پایداربودن دستگاه جرثقیل تاور کرین
• اثرات منفی روی همه تاسیسات مجاور لحاظ شود.
• اهمییت دراستفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات .
• خوبی کنترل کردن قطعات در حال نصب در جرثتقیل تاور کرین.
• در نظر گرفتن شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید
• حتما شکل نصب وسایل برقی در جرثقیل تاور کرین رعایت شود.
• برای برپا کردن و جمع کردن جرثقیل تاور کرین حتما از افراد تکنیسین کمک بخواهید.
• ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین ترتیب کار رعایت شود.
توجه داشته باشید تا زمانی که یکاجزا را محکم سر جای خودش نبسته اید آن را هرگزرها نکنید.
• مصرف پیچ و مهره های بی نقص و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.
• برپایی و برچیدن جرثقیل تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
• حتما توجه کنید هیچ کسی در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب،نباشد.
• عدم انجام عملیات چرخشی در بالا بردن قالب نصاب ممنوع است.
• حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
• تعبیه حفاظ توری و نرده در نزدیکی پرتگاه ها و انجام عملیات چرخشی برای جلوگیری ازپیش آمدن مشکل.
• مراقب خطوط برق هوایی در برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین باشید.
• هنگام کار هر فرد باید از کمربند ایمنی و وسایل حفاظتی فردی استفاده کند.
• .کشیدن نوار خطر وگذاشتن مانع ایمنی در فاصله 20متری از جرثتقیل برجی.
• عاری بودن هرگونه مواد غیر لغزنده مثل،صفحات فلزی آجداردر سطح راهرو و راه پله های جرثقیل تاورکرین.